Wednesday 15 October 2014

TIPS DAN CARA TURUNKAN KADAR KOLESTEROL DALAM BADAN

Kolesterol merupakan bahan lemak yang terdapat dalam saluran darah dan kesemua sel-sel badan. Ia merupakan kompenen tubuh yang penting pembentukan sel membran, hormon, hempedu dan tisu-tisu lain dalam tubuh. Tidak dapat dinafikan Kolesterol berperanan sangat tinggi untuk kesihatan terutamanya untuk membantu proses pembentukan dinding sel dan bermanfaat bagi pembentukan hormon pada tubuh. Namun sebaliknya pulak berlaku apabila kadar kolesterol yang diperlukan melebihi keperluan tubuh yang boleh mengundang penyakit yang berbahaya seperti serangan strok dan jantung.

Tahukah anda lebih 6 juta rakyat Malaysia menghadapi masalah koletsrol yang tinggi? Dianggarkan bahawa satu daripada tiga orang dewasa di Malaysia mempunyai paras kolestrol yang tinggi.

Bagaimana kolesterol boleh menyebabkan penyakit jantung?



SERANGAN PENYAKIT JANTUNG
SERANGAN PENYAKIT JANTUNG
Terdapat 2 jenis kolestrol utama dalam darah kita;
1) LDL ( Lipoprotein ketumpatan rendah)
LDL dikenali sebagai kolestrol jahat kerana paras kolestrol LDL yang terlalu tinggi dalam darah boleh membentuk sejenis bahan melekit ( plak) dalm saluran darah. Plak inilah yang akan menyumbatkan saluran darah dan menyekat aliran darah, seperti yang berlaku semasa serangan jantung atau angin ahmar 

KOLESTEROL BAIK DAN KOLESTEROL JAHAT
KOLESTEROL BAIK DAN KOLESTEROL JAHAT
2) HDL ( Lipoprotein ketumpatan tinggi)
HDL pula dikenali sebagai kolestrol baik kerana ia membantu mengangkut kolestrol dari salur darah balik ke hati untuk disingkirkan. Dalam erti kata lain, HDL berperanan membersihkan saluran darah


Apakah penyebab utama kolesterol yang tinggi?

Makanan Malaysia yang tinggi lemak serta tinggi kalori adalah di antara punca terjadinya masalah tinggi kolestrol. Persatuan jantung Amerika mengesyorkan pengambilan kolestrol tidak melebihi 300mg sehari. Bagi mereka yang menghidap penyakit jantung hendaklah menghadkan pengambilan kolestrol kurang daripada 200mg sehari.


TIPS DAN CARA MENURUNKAN KADAR KOLESTEROL

1. RAJIN MEMBUAT SENAMAN 
~Senaman yang dimaksudkan tak kirala cara berjogging, menari, berzumba atau apa2 aktiviti yang boleh menyebabkan badan berpeluh. senaman ini penting untuk menurunkan kolesterol, ia dapat mengurangi kolesterol jahat trigliserida. Senaman yang rutin minimal paling cepat 30 minit sehari dapat membantu membakar lemak dan kalori dalam badan.

2.MENGURANGKAN PENGAMBILAN KARBOHIDRAT
~Mengurangkan pengambilan karbohidrat dan makanan yang kaya lemak merupakan salah satu cara menurukan kadar kolesterol.

3. MENGGUNAKAN LEMAK TAK TEPU
~Tubuh badan hanya memerlukan lebih kurang 25% sehingga 35% dalam pola makanan seharian. lemak tak tepu ini bermanfaat untuk menurunkan kadar kolesterol jahat atau LDL dan meningkatkan kadar kolesterol baik atau HDL yang banyak ditemui dalam minyak zaitun.

4. BERHENTI MEROKOK
~kandungan rokok iaitu tembakau memberi kesan buruk kepada kesihatan. hal ini kerana tembakau dapat meningkatkan tekanan darah dan dengupan jantung.

tips turunkan kolesterol
Tak Nak Merokok
5. HINDARI STRESS
~Masalah stress juga boleh meningkatkan tekanan darah semakin tinggi sehingga menambah risiko aterosklerosis yang terjadi ketika plak kolesterol berkumpul di dalam pembuluh darah atau arteri.

tips turunkan kolesterol

6. BANYAKKAN MINUM AIR, KURANGKAN MINUMAN BERAIS, BERGAS DAN MANIS

7.TURUNKAN BERAT BADAN. 
~Bila anda berniat atau berusaha untuk turunkan berat badan, secara tidak langsung anda juga berusaha untuk mengawal pemakanan anda. Ini sangat baik bagi memastikan anda mengambil makanan yang seimbang dalam diet seharian anda

8.Institut Kesihatan Amerika (NIH) mengesyorkan penambahan FITOSTEROLl ke dalam diet seharian anda bagi menurunkan paras kolestrol secara semulajadi

Sekiranya anda mencari Fitosterol semulajadi saya cadangkan anda mengambilPhytoCol-St Shaklee dan ditambah dengan Omega Guard agar kolesterol yang tubuh anda tidak diperlukan akan dibakar dan dbawa keluar dari tubuh


TIPS TURUNKAN KOLESTEROL
Vitamin yang sangat sesuai diambil bagi membantu menurunkan kadar kolestrol

Jika anda berminat dengan cadangan vitamin ini, jangan segan silu untuk menghubungi saya..

Saya adalah Pengedar Shaklee anda di kawasan Kota Kinabalu dan seluruh malaysia. Konsultasi akan diberikan secara percuma. Jangan segan dan silu menghubungi saya segera melalui sms/whatsap 010-9555204 untuk sebarang pertanyaan berkaitan vitamin Shaklee dan sekiranya anda ingin menjadi ahli Shaklee. Bimbingan dan panduan diberikan sebaik mungkin dalam Group Hebat keluarga Shaklee kami.. 

Zizie salim
♥ sms/whatsApp: 010-9555204
♥ Fb : rmin zie
♥ Emel : ziziesalim@yahoo.com
♥ Fb: Supermamaotet Shoppe  sila klik LIKE utk info terkini



No comments:

Post a Comment