Saturday 4 October 2014

RESEPI SIHAT : BUBUR NASI AYAM SIMPLE

Assalammualaikum w.b.t

Hi semua pengunjung ku tersayang..terima kasih sebab sudi berkunjung dan membaca di blog ku ini..hari ni masuk hari keempat cabaran 30 post entri..tajuk yang diberi resepi sihat bersama keluarga..ok hari ni suka zizi nak share kan ngan korang semua resepi kegemaran dari dulu sampai sekarang dan resepi ni juga menjadi resepi favoret keluarga, tak lain tak bukan Bubur nasi ayam..jom kita tengok bahan2nya..

BUBUR NASI AYAM SIMPLE

Bahan-bahannya
1. Beras 2 cawan
2. Ayam dipotong kecil2
3. Bawang besar
4. Bawang putih
5. Halia
6. Garam
7. Kiub pati ayam (optional)
8. Air secukupnya

Cara memasak
Mula2 kita basuh beras dan letak air dalam setengah periuk serta
 masukkan halia dalam seinci.. Pastu masak dengan rice cooker atau api perlahan..pastu tumiskan ayam ngan bawang besar dan bawang putih bersama2 menggunakan sedikit minyak..kemudian masukkan bahan tumisan tadi ke dalam bubur nasi yang kita masak tadi beserta dengan minyak tumisan tu..
*Jangan lupa kacau bubur selalu supaya tak berkerak dibawah..
Lepas tu perasakan dengan sedikit garam dan campurkan kiub pati ayam maggi tu..dan akhir sekali taburkan dengan sedikit bawang goreng kat atas sebelum dihidang..SIAP bubur nasi ayam kita nyum nyum hehe..

Resepi bubur ayam ni paling best makan time2 hujan sekarang ni,rasa macam nyaman jak..resepi ni jugak bagus dihidang tuk orang sakit..ok selamat mencuba ya😍😍😍👍👍





No comments:

Post a Comment